Våra senaste nyhetsbrev

Västtrafik satsar - SL drar in
I skuggan av pandemin satsar Västtrafik på mer trafik samtidigt som SL och många andra länsbolag drar ned utbudet för att rädda ekonomin.

Vilket spår väljer SJ?
Kommer SJ att återinföra tågvärdar i pendeltågstrafiken i Stockholm eller kommer de att rätta sig efter regionens krav. Med enmansbetjänade tåg återinförs 3 klass på de svenska järnvägarna.

SJ tar över pendeltågstrafiken i Stockholm
SL har tröttnat på MTR när det gäller pendeltågstrafiken och sagt upp avtalet. De har tecknat ett nödavtal med SJ. Skifte sker tidigast i mars nästa år. Länk

Vi behöver svart på vitt att tågen kommer att gå
Tågbolagen slutar att visa oss resenärer sedvanliga tidtabeller. Det innebär att vi inte har någon garanti för att tågen kommer att gå. De hänvisar till reseplaneraren men i den sökmotorn kan de göra de ändringar som de önskas.
Den gamla "kommunickan" måste komma tillbaka i en modern version.
Låt Trafikverket göra den och se hur Biltema lanserar sina kataloger.

Öde kassalinje på den största bussterminalen
Så här ser det ut på Cityterminalen i Stockholm! Orsakerna torde vara ett minskat resande med expressbussar samt att de flesta betalar med kort. Nyhetsbrev 21

Västtrafik satsar på bildelning
Går det att få fler att resa hållbart med hjälp av bilen? Det tror Västtrafik som nu uppmuntrar kollektivtrafikens resenärer att prova bildelning, i ett test tillsammans med Sveriges största bildelningsaktör GoMore. Nyhetsbrev 20

Lika välkomnande till en station som till Systembolaget!
Man borde känna sig riktigt välkommen när man stiger in på en järnvägsstation. Det ska inte vara någon skillnad mot att gå in på en av Systembolagets butiker. Nyhetsbrev 19


Kollektivtrafiken på Stockholms vatten
Tack vare Strömmabolagen lever kollektivtrafiken på Stockholms vatten upp under sommaren.
övriga kollektivtrafik löper som vanligt, dvs i vardagliga hjulspår. Foto: Vi Resenärer

Ofräscha toaletter kostar SJ stora pengar
Statliga SJ och tillika statliga Vy Tåg har betalat över 3 miljoner kronor till Trafikverket för bristande städning och lortiga toaletter i deras nattåg.
Tågtoaletterna måste genomgående städas oftare än vad som sker i dag. Foto: Vi Resenärer

Någon måste agera!
Dan för midsommarafton var det fullbokat på samtliga SJ-avgångar från Stockholm till Mora. Många som vill ta tåget måste välja buss eller egen bil. Problemet är att SJ inte förstärker trafiken med fler vagnar eller extratåg i samband med större helger. För många är räddningen Masexpressen, som förstärkt trafiken i dag med minst 8 inhyrda bussar.

Mer SAS flyg till Sälen
SAS presenterar två flyglinjer från Danmark till Sälen. SAS kommer att flyga internationella gäster direkt till flygplatsen från både Köpenhamn och Aalborg. Linjen från Köpenhamn startar den 21 december 2023 och kommer att trafikeras torsdagar och söndagar under vintersäsongen. Linjen från Aalborg startar den 14 januari 2024 med trafik på söndagar. - Nyhetsbrev nr 13

Grattis, Spårvagnsentusiaster!
Tack vare ett antal spårvagnsentusiaster återkom spårvagnarna till centrala Stockholm 1991. Då invigdes Djurgårdslinjen mellan Norrmalmstorg och Skansen. För trafiken och fordonsunderhållet svarade medlemmarna i Svenska Spårvägssällskapet. Allt arbete gjordes på ideell basis. Trafiken bedrevs under turistsäsongen.
Nu har de vunnit upphandling av all kommersiell spårvägstrafik i Stockholm.
Läs vårt senaste nyhetsbrev Länk

Resandet med FlixBus ökar kraftigt
FlixBus redovisar kraftiga resandeökningar.Resandet till Oslo har tredubblats och till Köpenhamn ökat med 100 %.
Mer om detta i aktuellt nyhetsbrev Länk

Bus4you i topp igen
Svensk Kvalitetsindex har kommit med aktuella siffror på kundnöjdheten inom kollektivtrafiken. Högst upp kom Bus4you och på andra plats MTRX.
Hela listan finns i dagens nyhetsbrev som du hittar genom denna länk.

Tågresandet ökar kraftigt
SJ redovisar en resandeökning på inte mindre än 33 %. De tjänar mycket mer än ägarna kräver. Länk till aktuellt nyhetsbrev. Länk

Utveckla sovvagnstrafiken till rullande hotell
Att erbjuda resenärerna ny städade vagnar med fräscha toaletter är inte tågbolagens starka sida. Desto längre ett tåg rullar desto sämre blir miljön ombord. Frågan är om det är något tåg i vårt land som städas under resans gång?

Insändare i Falu-Kuriren 4 april
Skärtorsdagen är en av årets största resdagar. I år, liksom tidigare år, är det dagarna före slutsålt på de allra flesta tåg Stockholm-Borlänge-Mora. SJ kör som om det vore en helt vanlig torsdag. Inga extra tåg och förmodligen inga längre tåg heller.
En jämförbar linje är Stockholm-Karlstad. Där finns det nu platser kvar på 7 avgångar från Stockholm. Det är en sträcka där SJ har konkurrens från privata tågbolaget Tågab.
SJ brukar hänvisa till fordonsbrist med sedan SJ lämnade trafiken i Mälardalen måste de ha lok och vagnar som inte används.
De politiker som stödjer utvecklingen av Dalabanan liksom besöksnäringen i Dalarna måste agera för mer trafik på befintliga spår. Jan-Åke Bosell

Bra initiativ av Arlanda Express
Resenärerna möts alltför sällan av roliga överraskningar. Det är stor skillnad på atmosfären i våra köpcentra jämfört med den på våra järnvägsstationer. Arlanda Express är ett undantag. På deras perrong händer det nu och då att resenärerna möts av något som piggar upp. I dag bjöds resenärerna på mycket goda våfflor. Länk

Ny expresslinje Kalmar-Arlanda
Till våren lanserar Vy bus4you en ny expressbusslinje mellan Kalmar och Stockholm C/ Arlanda flygplats, via bland annat Oskarshamn och Västervik. Nyhetsbrev nr 6


Är pendeltåget ett tryggt färdmedel?
Frågan ställs med anledning av att tågvärdarna ersätts med kameror. Föraren blir ensam ansvarig för upp till 1 500 resenärer.
Årets 5:e nyhetsbrev hittar du här.

Nya tåg i Bergslagen
I vecka 9 är det premiär för de nya tåg som Tåg i Bergslagen köpt. Då kommer det första tåget att börja trafikera Ludvika-Västerås.
Läs Vi Resenärer nr 4.

Mångmiljonvite för Trafikverkets tågstrul
Transportstyrelsen meddelar att de kan komma att kräva ett vite på 24 miljoner kronor av Trafikverket om de inte ser till att det nya systemet för trafikplanering börjar fungera klanderfritt. Länk


Bra initiativ av SL!
SL:s reseplanerare innehåller nu uppgifter per linje om tillgången till platser på bussen och tåget. Det anges som
Gott om plats, Sittplatser finns, Mest ståplats.
Varför tar inte fler tåget till fjällen?
Det bekvämaste sätt att resa är tåget. Du slipper sitta och stirra på vägbanan och du kan röra dig under färden. Men det är inte lå lätt att ta tåget. Var hittar jag tider och priser? Går det tåg till Sälen och Åre? Läs nyhetsbrev 2 för i år.

Regeringen satsar på pendeltåg framför höghastighetståg
De som arbetspendlar tar tåget flera dagar i veckan. Resenärer som reser på tjänstresor är inte lika flitiga tågresenärer. Regeringens satsning verkar ur denna synvinkel försvarlig. Länk

Stort intresse för tågresor till Zell am See
Tidskriften Vagabond arrangerade nyligen en utställning på Centralstationen i Stockholm. Där ställde bl a SJ och Snälltåget upp med bemannade montrar. Intresset var mycket stort. Länk

SL lägger sig platt när det snöar
Vid förra veckans snöfall i Stockholm uppmanade SL resenärerna att stanna hemma. All busstrafik i innerstaden stoppades.
De som redan hunnit resa ut hade fick ingen möjlighet att ta sig hem.
SL borde ha en Plan B med koncentrerad trafik på huvudlinjerna så att det finns en möjlighet att resa utan att ta en dyrbar taxiresa. Läs dagens nyhetsbrev. Länk

Är statlig tågtrafik bättre än privat?
Vi bemöter Göran Greiders inlägg i Dala-Demokraten om att tågtrafiken i Sverige bör gå tillbaka till ett nationellt monopol.
Turistnäringen kräver att gästerna kan köpa tågbiljett samtidigt som de bokar stuga eller hotell. Långt tidigare än i år måste biljetterna släppas. Foto. Vi Resenärer

Tunnelbanans svagaste länk!
Rulltrapporna är tunnelbanans svagaste länk. Stillaståande rulltrappor skapar dagligen problem för många resenärer. Informationen är mycket bristfällig. Länk Foto. Vi Resenärer

Endast 8 av våra 21 regioner vill att turister åker kollektivt
Det visar en rapport från Svenska Turistföreningen. Läs om detta och mycket mer i vårt nyhetsbrev nr 29. Länk

De allra flesta tåg är i tid.
SJ har allt att vinna. De står inför en uppförsbacke men nio av tio tåg är i tid och ytterst få tåg ställs in. Julbiljetterna är snart på gång. Länk Nyhetsbrev 26 Foto: SJ


Så kan ny trafik skapas Nr 22
STF efterlyser kollektivtrafik för turister och andra fritidsresenärer. Den trafik som finns i dag riktar sig till de som bor i länet och som behöver resa för arbete, studier i huvudsak. I nyhetsbrev 22 presenteras ett förslag till trafik för turister. Länk



Nyhetsbrev nr 20
300 resenärer med gilitiga biljetter akterseglades söndagen den 4 juli i Mora. De skulle resa mot Arlanda och Stockholm men tåget fanns inte med i SJs produktionsplan.Ingen ersättningstrafik. Resenärerna ombads själva boka om sin resa. Länk.
Nyhetsbrev nr 19
Trafikverket riskerar vite om de inte snabbar upp tidtabellsjobbet. MTR hållbarhetsredovisning. Länk
Nyhetsbrevet Länk
Fler resenärer när bensinpriset går upp?
Nyhetsbrev nr 18 har anlänt till våra prenumeranter. En länk till brevet hittar du här.
Länk


Vad händer med Cityterminalen?
Nyhetsbrev 16
Läs vårt senaste nyhetsbrev som också behandlar helgens tågstopp mellan Stockholm och Uppsala via Arlanda.
Länk
Att turista med tåg och buss
Vi har samlat ett antal erbjudanden för dem som vill turista med tåg eller buss.
Läs mer










Resenärerna återvänder Nyhetsbrev 15
Skånetrafiken noterat att resenärerna återvänder till kollektivtrafiken. Samma bild har MTR om resandet med pendeltågen. Länk
VyBus4You i topp igen - Nyhetsbrev 14
I år igen toppar Vy Bus4You rangordningen i Svensk Kvalitetsindex aktuella kundmätning.
Grattis. Länk
Trafiknyheter för dalaresenärer
Årets tredje regionala nyhetsbrev för Dalarna har nu gått ut till bl a kommuner och turistorganisationer. Länk
Visa upp dagens tåg och inte gårdagens
Nyhetsbrev 12
De som inte känner till tågverksamheten kan tro att det inte händer något. Ånglok visas upp för den breda allmänheten men inte de moderna tåg som rullar på våra spår som exempelvis renoverade X2000 och de snygga Mälartågen och MTRX-tågen. Läs nyhetsbrev 12. Länk
Trångt på vägen - Glest på spåren
Samtidigt som Trafikverket varnar för tät trafik på de större vägarna till Dalarna, E16, E45, 20, 26 och 70, inför påskhelgen går tågen till Dalarna som en vanlig vardag.
Det innebär att det är fullt på många avgångar främst från Stockholm upp till Mora på de stora resdagarna inför påsk.
SJ trafikerar Dalabanan med korta tåg och det gäller även Tåg i Bergslagen.
Det finns sålunda gott om plats för fler tåg och för längre tåg både på Dalabanan och andra banor till Dalarna. Trafikbolagen måste anpassa kapaciteten till efterfrågan.
Innan politikerna kräver mer pengar till fler spår måste befintlig infrastruktur utnyttjas fullt ut.
Vi Resenärer - Dalarna
Årets andra regionala nyhetsbrev för Dalarna har sänts till turistverksamheterna och komunerna i Dalarna.
Länk
Nyhetsbrev nr 11
SJ och ett antal regioner köper tåg för närmare 30 miljarder kronor. Har någonsin det satsats så mycket på tåg? Länk
Nyhetsbrev nr 10
Nyhetsbrevet har rubriken "Flygplatser lever - Stationer sover" i förhoppning av någon beslutsfattare inom branschen ska få upp ögonen för den verklighet som tågresenärena upplever. Länk
Nyhetsbrev nr 8
Kaos för många pendlare Uppsala-Stockholm
Inte lätt att köpa rätt - 9 priser för varje avgång
Länk till nyhetsbrevet

Nyhetsbrev 7
Fler måste kunna ta tåget till fjällen.
Resandet ökar igen.
Kom närmare oss kunder/resenärer Länk

Här finns ingen att fråga Nyhetsbrev 9
I Falun liksom på andra järnvägsstationer finns numera ingen att fråga. Servicen på stationerna kom i kläm när trafiken avreglerades för drygt 30 år sedan.
Läs vårt nyhetsbrev nr 9. Länk